Bedford lastbiler i Danmark

UDGIVELSESDATO 02-01-2005
FORFATTER Ole Gold
ISBN 9788798832775
FILSTØRRELSE 7,97 MB
FILNAVN Bedford lastbiler i Danmark.pdf
Defalske9ere.dk Bedford lastbiler i Danmark Image
Bogen beskriver Bedford-lastbilernes historie overordnet set. Med ord og illustrationer har vi forsøgt at drage paralleller fra Bedford’s historie til modellernes anvendelse i Danmark. Bogen er således ikke en detaljeret teknisk redegørelse for de enkelte modeller.Fra begyndelsen i 1931 følger vi Bedford op gennem tiden. Ved gennemgang af de forskellige serier som Bedford producerede, belyses storhedstiden i efterkrigsårene og succesen i 1960’erne samt tilbagegangen i 1980’erne.Bedford var betegnelsen for det engelske bilmærke Vauxhall's erhvervskøretøjer (på engelsk 'commercials'). Vauxhall var i 1925 blevet købt at det amerikanske General Motors (GM), der gerne ville have fodfæste på det engelske marked.Bedford fik efter starten i 1931 hurtigt succes med W-serierne ikke bare i hjemlandet, men også på eksportmarkederne og således også i Danmark.I 1939 introducerede Bedford K-, M- og O-serierne. Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre udvikling, og produktionen blev omstillet til krigsproduktion. Bl.a. blev de karakteristiske Churchill-tanks bygget på Bedford-fabrikken, der lå i Luton lidt nord for London.Efter krigen var Bedford igen på markedet med K-, M- og O-serierne. Og i 1950 blev S-serien præsenteret under navnet ”The Big Bedford”. Med denne serie prøvede Bedford at komme ind på markedet for tunge køretøjer. Serien havde frembygget førerhus.I 1953 blev de lettere modeller fra 1939 afløst af A-serien, der havde traditionelt førerhus.En fornyelse af S- og A-serien resulterede i serierne D og C fra 1957. Udseendet var stort set det samme, men mange detaljer var forbedret.Året efter - i 1958 - kom J-serien, der også blev en success. De lettere modeller i J-serien havde de karakteristiske kasketskygger over forlygterne.Ved indgangen til 1960’ere startede en ny æra for Bedford og den nok største succes i bilmærkets historie indtraf i form af TK-serien i 1960. Serien havde frembygget førerhus og motoren var placeret bag ved føreren.I 1966 kom KM-serien til. Selv om den havde samme førerhus som TK-serien, var den teknisk set anderledes, idet der var tale om en helt ny og tungere model.1974 var året hvor Bedford introducerede TM-serien, der var endnu tungere end KM-serien. Med denne serie, der også havde frembygget førerhus i flere varianter, prøvede Bedford for alvor at komme ind på markedet for tunge køretøjer.I 1980 blev TK-serien afløst af TL-serien. Slægtskabet fornægtede sig ikke, men designet var moderniseret og førerhuset kunne nu tippes. Imidlertid slog den ikke så godt an som TK-serien i sin tid havde gjort. Det skyldtes dels afmatningen i 1980'erne og øget konkurrence.GM havde de sidste år tabt mange penge på Bedford, og i 1986 blev produktionen af Bedford indstillet på grund af faldende afsætning på verdensmarkedet.
DOWNLOAD
LÆS ONLINE

Bogen Bedford lastbiler i Danmark blev skrevet den 02-01-2005 af forfatteren Ole Gold. Du kan læse bogen Bedford lastbiler i Danmark i PDF, ePUB, MOBI format på vores hjemmeside defalske9ere.dk. Her finder du også andre bøger af forfatteren Ole Gold.

Bedford lastbiler i Danmark af Ole Gold som bog

bedford lastbiler i danmark, af ole gold, emne: bil og motor, 1. udgave 2005 på j-bog. 21x29 cm. 100 sider. heftet. ill. i s-h og farve. god stand. 451 gram Se hele annoncen 5762 Vester Skerninge 9. mar

Bedford lastbiler i Danmark | Arnold Busck

Bedford lastbiler i danmark (bog) af forfatteren Ole Gold | Cykler/motorcykler/biler | Bogen beskriver Bedford-lastbilernes historie overordnet set. Med ord og illustrationer har vi forsøgt at drage paralleller fra Bedford's historie til modellern

RELATEREDE BØGER

Videnskab.dk #26 - Ville vi kunne forstå "Gørrrmørrr" Den Gamle?
Kysser himlen
Lille rygende fis
Niels Juel og mig
Längtans fullbordan
Den lange dal
Traditioner på en arbejdsplads
Pigen i cementblanderen
Hjertet
Menneskejægerne
Den yderste grænse
Familietvist